Wakacyjne stypendium w Szwecji - zobacz relacje naszych studentów!

To już kolejny wyjazd stypendialny naszych studentów, organizowany w ramach współpracy WSE z Instytutem Szwedzkim w Sztokholmie. Tym razem, w dniach 22.07 - 10.08 Natalia Jarosz i Piotr Wojnar odwiedzili miejscowości Billströmsk oraz Malung. Przeczytajcie, co piszą o swoich przygodach!

Natalia: wyjazd na stypendium do Szwecji dzięki Svenska Institutet było dla mnie niezapomnianym przeżyciem! Dzięki niemu miałam szansę poznać bliżej kulturę, język i piękny krajobraz Szwecji, a także wspaniałych ludzi. Mimo, iż pochodziliśmy z około 15 różnych krajów m.in. Japonii, USA, Gruzji, Finlandii, Niemiec czy Włoch, połączyło nas jedno - chęć nauki języka szwedzkiego. Codziennie mieliśmy wspólne zajęcia z kochanymi i cierpliwymi nauczycielami, którzy przykładali dużą wagę do poszerzenia naszej wiedzy z zakresu szwedzkiej literatury, gramatyki i wymowy. Między zajęciami obowiązkowa była naturalnie przerwa na FIKE. 

natalia 22

natalia 1

Organizowane wycieczki krajoznawcze z przewodnikami dały nam możliwość zobaczenia różnych części regionu Västra Götaland i dowiedzenia się więcej na temat dzikiej natury w tym rejonie. Dzięki przyjęciom, które były przygotowane specjalnie dla uczestników kursu: Midsommar, Räkfest oraz Kafferep, mogliśmy poznać najbardziej popularne święta w Szwecji, spróbować tradycyjnych szwedzkich potraw i, co najważniejsze, świętować wspólnie przy muzyce na żywo. Wieczory spędzaliśmy często wspólnie w sali kinowej oglądając filmy z repertuaru szwedzkiego. W ramach tego projektu mieliśmy także okazję odwiedzić szwedzkie przedsiębiorstwa i porozmawiać osobiście z ich właścicielami - naturalnie w języku szwedzkim.

natalia 4

natalia truskawki

natalia 5

Po trzech tygodniach wspólnej nauki i spędzania razem czasu wolnego czuliśmy się jak jedna wielka rodzina! Podczas całego kursu rozmawialiśmy jedynie po szwedzku nie tylko na zajęciach, ale także między sobą, dlatego była to niezwykła okazja aby szlifować język szwedzki. Dzięki temu czuję się teraz pewniej mówiąc w tym języku! Z całego serca polecam aplikowanie o to stypendium, ponieważ jest to szansa na poznanie wspaniałych ludzi, doskonalenie swoich umiejętności, a także bliższe poznanie Szwecji.

Natalia Jarosz, studia zaoczne, ZSK2016, Skandynawistyka, specjalność szwedzka 
wyjazd po III roku studiów na stypendium wakacyjne Instytutu Szwedzkiego do Billströmska Folkhögskolan (poziom B2/C1)

 

Piotr: po spędzeniu roku w Skanii (najbardziej wysuniętej na południe części Szwecji), wyruszając do Dalarna nie spodziewałem się zaskoczeń - jak bardzo mogą się różnić regiony w obrębie jednego państwa? O tym, że się myliłem, byłem już pewien w końcowym, autobusowym etapie podróży ze Sztokholmu do Malung. Bezkresne lasy, czerwone domki i brak większych miast na całej dwugodzinnej trasie, którą pokonałem autobusem (po spędzeniu 3 godzin w pociągu) okazały się trafnym przedstawieniem właściwie całego regionu.

Malung 1

Malung 3

Po dotarciu do Malung Folkhögskola zostaliśmy przywitani przez entuzjastyczną wolontariuszkę, która, jak się później dowiedzieliśmy, rok wcześniej również brała udział w kursie. Resztę kadry poznaliśmy podczas rozmów kwalifikacyjnych (gdzie żadna kwalifikacja nie miała miejsca, a głównym punktem był wybór najbardziej interesującego nas zbioru noweli spośród tych przygotowanych przez nauczycieli) oraz podczas zebrania następnego ranka. Na tym zebraniu, tradycyjną pieśnią w lokalnym dialekcie powitała nas charyzmatyczna dyrektorka szkoły, która przez cały czas trwania obozu odpowiadała za kwestie logistyczne. Dowiedzieliśmy się, że ideą Folkhögskola nie jest „uzyskanie dyplomu”, a raczej „nauczenie się czegoś o byciu człowiekiem”. Brzmi idealistycznie, ale po 3 spędzonych tam tygodniach uważam, że nie było to przesadą.

Malung 2

Las otaczający szkołę przez pierwsze kilka dni sprawiał wrażenie nierealnego - dla określenia jak bardzo odległe od cywilizacji jest to miejsce, zwykłem wspominać, że najbliższym dużym miastem od Malung jest… norweskie Oslo, położone ponad 350 kilometrów na zachód. Niejednokrotnie zdarzało się, że podczas porannego mycia zębów zamieraliśmy w bezruchu z moim współlokatorem, żeby posłuchać wyjących z drugiej strony szosy wilków. Dyrektorka szkoły zapewniała, że nie ma się czego bać w kwestii samotnych wypraw do lasu - ona od lat spędza co jesień 2 tygodnie w lesie sama i nadal nie widzi przeciwwskazań.

Co do edukacyjnego wymiaru kursu, był on tak dobrze zaplanowany, że mimo dość ścisłej rozpiski od 8 do 20 każdego dnia, nie pojawiały się ani znużenie, ani trudności językowe. Poza klasycznymi lekcjami, na których uczyliśmy się o podstawach historii szwedzkiej literatury, mitologii, oraz historii regionu, braliśmy udział w warsztatach z poetą, tłumaczką, pracowniczką instytutu książek dla dzieci, a także w kołach czytelniczych, na których dyskutowaliśmy o wybranych przez siebie wcześniej nowelach, a pod koniec kursu przeprowadziliśmy na skajpie wywiady z autorami. Była też szansa na wystruganie własnego dalahäst!

Doświadczenie mieszkania w internacie „na końcu świata” z czterdziestoma ludźmi z ponad dwudziestu różnych krajów dało niesamowitą szansę nie tylko na codzienne wykorzystanie języka szwedzkiego i zmierzenie się z akcentami z całego świata, ale także możliwość zrozumienia motywacji, która kieruje ludzi (nawet z Egiptu, Chile czy Meksyku) do Szwecji i uzyskania z pierwszej ręki informacji o tym, jak żyje się w krajach, o których często słyszymy tylko w internecie.

Malung 4

Malung 5

Kurs, mimo, że skupiony wyraźnie na szwedzkiej literaturze i języku, zgodnie z zapowiedzią najwięcej uczył o byciu człowiekiem. Z łatwością można było sprawdzić (i obalić) większość stereotypów kojarzących się z mieszkańcami innych krajów, pracować w grupie z ludźmi, których prawdopodobnie nie mielibyśmy szansy spotkać, gdyby nie współdzielone zainteresowanie Skandynawią czy nawet zawiązać nowe przyjaźnie i zaplanować wzajemne odwiedziny w przyszłości. Ciężko wyobrazić sobie lepsze potwierdzenie tego, jaką siłą jest międzynarodowa współpraca, szczególnie w czasach, kiedy waga tej współpracy jest kwestionowana. Z całego serca polecam każdemu studentowi wyjazd w ramach kursu SI.

Piotr Wojnar, studia zaoczne, ZSK2016, Skandynawistyka, specjalność szwedzka 
wyjazd po III roku studiów na stypendium wakacyjne Instytutu Szwedzkiego do Malungs folkhögskola (poziom B2/C1)