Wakacyjne stypendium w Norwegii - zobacz zdjęcia z malowniczego Kristiansand!

Pisaliśmy wczesniej o wyjeździe stypendialnym naszych studentów do Szwecji. Podobną szansę otrzymała również grupa ze specjalności norweskiej, która spędziła dwa tygodnie wakacji w malowniczej norweskiej miejscowości Kristiansand. Przeczytajcie relację jednej z naszych studentek!

17 lipca 2019 – na ten dzień, z podekscytowaniem zapewne, czekało kilku studentów Skandynawistyki Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie. Tego dnia rozpoczęła się nasza przygoda w Kristiansand!

Kristiansand to urokliwe miasteczko leżące na południu Norwegii. Przyciąga wielu turystów w sezonie letnim i mieszka tam dużo obcokrajowców, jednak mimo to miasto nie zatraca swojego norweskiego klimatu. Góry, morze, lasy. Jak dla mnie, wszystko co kocham w jednym miejscu. Jeśli ktoś kocha naturę i prostotę życia, Norwegia może okazać się miejscem idealnym na ziemi!

Domki w Kristiansand

widok na Kristiansand, Norwegia

Wraz z kilkunastoosobową grupą studentów z całego świata mieliśmy okazję uczestniczyć w dwutygodniowym seminarium na Uniwersytecie Agder w Kristiansand. Każdego dnia braliśmy udział w kilkugodzinnych wykładach, prowadzonych tylko w języku norweskim (w lokalnym dialekcie). Dla większości z nas było to pierwsze starcie z językiem norweskim na taką skalę. Utwierdziliśmy się w przekonaniu, że dużo już umiemy i blokada językowa nie istnieje! Dzięki wykładom dowiedzieliśmy się wielu informacji na temat kultury i historii Norwegii, których nie da się odnaleźć w żadnej książce.

20190724 150022 01

domek i łódź na morzu północnym w Kristiansand

Wolne popołudnia spędzaliśmy aktywnie. Śmiało można stwierdzić że Kristiansand zostało przez Nas zdobyte. Codzienne piesze wycieczki pozwoliły nam poznać najmniej znane zakątki miasta, o których nie piszą w przewodnikach. W ostatni wolny weekend, wraz z kilkoma osobami postanowiliśmy „zapuścić się” w góry. Naszym celem stał się Preikestolen. Myślę, że wycieczkę zapamiętamy przez lata. Piękno natury, jej nieobliczalność i moc czuliśmy z każdym stawianym krokiem. Widok z Preikestolen zapiera dech!

góry preikestolen norwegia

skała w górach preikestolen w norwegii

Podczas pobytu w Kristiansand wzięliśmy udział w kilku wycieczkach, w trakcie których przekonaliśmy się, że nie ma złej pogody - są tylko złe ubrania!

Dwa tygodnie spędzone w Norwegii były bardzo intensywne, zarówno pod względem nauki języka, zwiedzania i poznawania nowej kultury. Większość z nas wróciła do domu z motywacją do dalszej nauki tego języka. Jesteśmy teraz bogatsi o nowych znajomych z całego świata, ogromną ilość doświadczeń i pięknych wspomnień.

Zdecydowanie polecamy taki wyjazd wszystkim studentom - naprawdę warto!

Ut på tur aldri sur!

Anna Kurzątkowska,
studentka Skandynawistyki, specjalność norweska, III rok

uśmiechnięci studenci w gorach preikestolen w norwegii