Skandynawistyka: studia filologiczno-biznesowe

Skandynawistyka w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera to studia praktyczne, które pozwalają zdobyć pożądane przez przyszłych pracodawców umiejętności tj. znajomość jednego z języków skandynawskich oraz szeroką wiedzę w zakresie biznesu. Skandynawistyka, w zależności od wyboru specjalizacji umożliwia bardzo dobre poznanie języka norweskiego lub szwedzkiego. Nasza uczelnia to jedyne miejsce w południowej Polsce, gdzie można realizować studia obejmujące naukę wspomnianych języków i kulturę tych państw. Celem studiów jest zapewnienie absolwentom umiejętności językowych, które są w stanie realnie wykorzystać w pracy. Podczas studiów kładziony jest nacisk na praktyczną formę zajęć oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej. Ze względu na powyższe oraz fakt, że jest to na uczelni jeden z kierunków wiodących i żywiołowo się rozwijających, zapraszamy na studia!

 

  Atuty specjalności:

  • intensywna nauka dwóch języków obcych – wybranego skandynawskiego (norweski lub szwedzki) oraz angielskiego, ze szczególnym naciskiem na język biznesowy;
  • zdobycie szerokiej i użytecznej wiedzy na temat krajów skandynawskiego obszaru kulturowego – znajomość skandynawskiej kultury popularnej niezbędnej do dobrego funkcjonowania w firmie;
  • praktyczna forma zajęć - laboratoria, ćwiczenia i konwersatoria, aktywne metody dydaktyczne oraz dodatkowe zajęcia: wspomagające planowanie kariery zawodowej, podstawy krytycznego myślenia oraz warsztaty prawne;
  • zdobycie umiejętności pozyskiwania różnego typu informacji, ich selekcjonowania, analizy, prawidłowego wnioskowania i tworzenia na tej podstawie produktów analitycznych;
  • rozwój kompetencji pracy zespołowej, szczególnie ważnych zarówno w zawodach o charakterze stricte filologicznym (tłumaczenia), jak i biznesowym (centra outsourcingowe);
  • praktyki w firmach tłumaczeniowych, outsourcingowych, organizacjach i instytucjach.

 

Szczegółowy program studiów dostępny jest w Dziale Rekrutacji WSE:

  Kraków, al. Jana Pawła II 39a, pok. 211
  12 683 24 04 (07)
  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  

  Miejsca pracy i stanowiska:

  • firmy outsourcingowe
  • firmy polskie wchodzące na rynki skandynawskie albo prowadzące na nich działalność
  • firmy skandynawskie, działające na rynku polskim

 

Wybrane kursy realizowane w ramach kierunku:

  • Komunikacja marketingowa na rynkach międzynarodowych - w trakcie kursu uczestnikom przybliżona zostanie specyfika działań i strategii marketingowych na rynkach zagranicznych. Omówione i przećwiczone zostaną różne narzędzia komunikacji. W trakcie zajęć omawiających komunikację marketingową szczególne miejsce zajmie uwzględnianie czynników kulturowych. Pokazana zostanie również rola  komunikacji marketingowej w kreowaniu wizerunku firmy i jej marki na rynkach międzynarodowych.
  • Warsztat analizy biznesowej i politycznej - uczestnicy kursu zapoznają się ze standardami pracy oraz warsztatem analitycznym wywiadowni gospodarczych, konsultantów i doradców biznesowych. Celem kursu jest zdobycie umiejętności filtrowania i selekcji danych, przetwarzania ich w użyteczne informacje oraz opracowywania „produktów” analitycznych (od kostek informacyjnych po raporty).
  • Efektywna komunikacja międzykulturowa w biznesie - celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką i wpływem kultur skandynawskich na  komunikację interpersonalną oraz przygotowaniem ich do funkcjonowania i efektywnego komunikowania się w skandynawskim środowisku biznesowym.   
  • Współczesne społeczeństwo norweskie / szwedzkie i media - uczestnicy zajęć dowiedzą się, co myślą i jakie media kształtują wyobraźnię Norwegów / Szwedów oraz jakie kwestie społeczne, ekonomiczne i kulturalne mają dla nich zasadnicze znaczenie. Celem kursu jest przekazanie wiedzy o rozwoju społecznym Norwegii / Szwecji w kontekście budowania społeczeństwa obywatelskiego, skuteczności debaty publicznej i wykorzystania mediów. Studenci zapoznają się z historią, organizacją i ofertą mediów w Norwegii / Szwecji, oraz poznają specyfikę norweskiego / szwedzkiego systemu medialnego na tle innych systemów europejskich i systemu amerykańskiego
  • Polsko-norweska / szwedzka współpraca gospodarcza - kurs ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu międzynarodowej wymiany handlowej oraz uwarunkowań takiej wymiany na płaszczyźnie polsko-norweskiej / polsko-szwedzkiej, a także przedstawienie podstawowych zagadnień i problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Norwegii / Szwecji.
  • Życie codzienne Norwegów / Szwedów - na tych zajęciach słuchacze poznają realia życia codziennego Norwegów / Szwedów. Zaznajomią się z kulturą,  instytucjami społecznymi i politycznych Norwegii / Szwecji a także z symbolami, wzorcami kulturowymi i wartościami mającymi wpływ na życie codzienne Norwegów / Szwedów. Kurs ma również przybliżyć studentom wiedzę o praktyce państwa opiekuńczego i innowacjach społecznych Norwegii / Szwecji.

   

 

Uwaga:

  • Studia zostaną uruchomione przy minimalnej liczbie 80 osób chętnych. 
  • Skandynawistyka w ramach studiów niestacjonarnych trwa 7 semestrów.

 

  

Ciekawostki:

  • Językiem norweskim posługuje się ponad 4 mln osób.
  • Język szwedzki używany jest przez około 9 mln osób - głównie w Szwecji i kilku częściach Finlandii; w Finlandii język szwedzki jest, obok fińskiego, językiem urzędowym.
  • Jak pokazują wyniki Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, przeprowadzonego w 2009 roku przez Sedlak & Sedlak mediana wynagrodzeń osób z bardzo dobrą znajomością języka szwedzkiego jest na poziomie 5000 zł.
  • Według danych Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej polskie firmy coraz częściej decydują się na zainwestowanie lub przynajmniej eksportowanie tam swoich towarów - kraje skandynawskie są drugim najważniejszym kierunkiem sprzedaży dla polskich przedsiębiorstw (7,4 % udziału w polskim eksporcie).

 

 

RELACJA Z KONFERENCJI - DZIEŃ SKANDYNAWSKI 

 

SKANDYNAWISTYCZNE KOŁO NAUKOWE NORDEN