Projektowanie dla poligrafii – pułapki i triki

pexels photo 297648

 

Jeśli jesteś…

  • grafikiem, który dotychczas projektował pod kątem stron www i aplikacji mobilnych, a chciałbyś projektować do druku,

  • początkującym grafikiem, który chce zdobyć wiedzę dotyczącą przygotowalni poligraficznej,

  • osobą, która jako grafik ma problemy z przygotowywaniem plików do druku - Twoje projekty wracają z drukarni z adnotacją „Praca nie spełnia wymogów technicznych” lub w wydrukowanych pracach napotykasz niemiłe niespodzianki,

  •  pracownikiem działu marketingu i odpowiadasz za kontakt z grafikiem, a następnie samodzielnie wyszukujesz podwykonawców – i chcesz umieć odróżnić projekt poprawny technicznie od niepoprawnego, projekt łatwy do zrealizowania od projektu trudnego i kosztownego oraz łatwiej porozumiewać się z grafikiem i drukarnią

...  to szkolenie jest idealne dla Ciebie!

 

Program warsztatów

 I . Proces produkcji materiałów drukowanych (180 min)

1. Podłoża

  • Papier drukarski
  • - włókna papieru i co z tego wynika
    - gramatura a grubość papieru
    - papier barwiony w masie
    - papiery ozdobne / tłoczone
    - papier powlekany i niepowlekany
    - bibuły, akcydensy, samokopie, kartony i tektury
    - papier „cyfrowy” i syntetyczny
  • Papier arkuszowy i jego typoszeregi
  • Kalki i folie
  • Inne podłoża
    - podłoża reklamowe dedykowane
  • Podłoża a styczność z żywnością

 


2. Maszyny drukujące

  • Przenoszenie obrazu na podłoże
  • Offset arkuszowy 
  • Offset rolowy 
  • Sitodruk i tamponodruk 
  • Cyfra arkuszowa
  • Drukarki wielkoformatowe 
  • Drukarki biurowe

 


3. Zabezpieczanie i uszlachetnianie druku

  • Lakier offsetowy / dyspersyjny
  • Foliowanie i laminowanie 
  • Lakierowanie UV 
  • Tłoczenie suche i złocenie 
  • Cold-stamping

 


4. Introligatornia

  • Bigowanie, cięcie do formatu i rożkowanie
  • Sztancowanie i budowa wykrojnika
  • Falcowanie
  • Klejenie, szycie i bindowanie
  • - klej a farba drukarska
  • Oprawa miękka, szycie drutem i skrzydełka
  • Oprawa twarda – składki, szycie nićmi, wyklejka i kapitałka
  • Kaszerowanie
  • Okienkowanie
  •  

II. Przygotowalnia poligraficzna (180 min)

1. Budowa obrazu cyfrowego

  • Ogólna teoria koloru

  • Przestrzenie kolorystyczne i profilowanie

  • - RGB, CMYK, Pantone, RAL i inne wzorniki

    - profilowanie kolorystyczne

    - czerń RGB/CMYK/greyscale i podbijanie czerni

    - biel tła i biel nadrukowywana

    - kolor a skala elementu

  • Wektor a bitmapa

  • Rozdzielczość rzeczywista a skalowanie

  • Format netto, brutto i znaczniki drukarskie

  • Warstwy i obiekty nadrukowywane (overprint)

  • Nadlewki automatyczne i ręczne

  • Gradienty a składowe CMYK

  • Nafarbienie

  • Fonty

  • Wydruki próbne (proofing)


2. Wymogi podwykonawcy


3. Formaty plików graficznych inne niż Adobe

  • Formaty programowe i ich konwersja/adaptacja
  • - Microsoft (Word, Excell i PowerPoint)
    - CorelDraw
  • Zagadnienia kompresji

 


4. Format PDF

  • Adobe Acrobat
  • Wersje pliku a jego budowa

 

III a. Pułapki procesu produkcji na typowych przykładach (80 min)

1. Wizytówka (spady, obszar bezpieczny, kolory dodatkowe, awers/rewers)
2. Folder składany na 3 (bigi, szerokość strony wewnętrznej)
3. Teczka (grzbiet i nacięcia na wizytówkę, elementy styczne z bigą)
4. Broszura (podzielność liczby stron przez 4, spady i obszar bezpieczny a falcowanie, folia i lakier UV na bidze)
5. Książka (składkownie, paginacja, zagadnienia oprawy twardej)
6. Kalendarz 12-miesięczny (sprężynka, sztywność plecków, odgięcia rogów)
7. Kalendarz biurkowy (stabilność)
8. Kalendarz 3-dzielny (klejenie kalendariów, zawijka główki)
9. Pudełko (mikrobłędy wykrojnika)

III b. Pułapki przygotowalni na typowych przykładach (80 min)

1. Zły format i brak spadów
2. Zła rozdzielczość bitmap
3. Mora
4. Złe przestrzenie kolorystyczne i profilowanie
5. Niewłaściwe nafarbienie
6. Biały nadrukowywany
7. Próg odwzorowania składowej i przenikanie składowych CMYK
8. Pantony w CMYKu
9. Fonty nie załączone w pliku
10. Elementy z wybraniem (teksty i wykrojnik bez opcji overprint)
11. Brak nadlewek
11.Czarny tekst z podbiciem
12. Za małe litery i za cienkie linie
13. PDF z Corela

III c. Zagadnienia prawne (20 min)

1. Prawo autorskie
2. Zdjęcia i ilustracje
a. Stocki i licencje stockowe
b. Google
c. Wikipedia
d. Fotograf i ilustrator
3. Fonty
a. Sklepy z fontami
b. Fonty od klienta
c. Logotyp i fonty skrzywione
4. Mapy
5. Prawo do projektu

 

Trener

Ziemowit Kościelny - Absolwent Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Wydziału Sztuki Middlesex University w Londynie. Projektowaniem graficznym zajmuje się od 1993 r. W latach 1993-96 redaktor graficzny Wydawnictwa Przekrój. Od 1994 r. projektuje książki dla Wydawnictwa Anabasis. Od 2007 r. dyrektor kreatywny w MMDS Print Management. Tworzy projekty z zakresu identyfikacji wizualnej, reklamy i opakowań, jak również projekty książek, albumów i katalogów malarstwa.

 

Informacje organizacyjne

  • Data szkolenia: data w trakcie aktualizacji - osoby zainteresowane tym programem prosimy o zgłoszenia
    Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia dedykowanego dla zamkniętej grupy w innym uzgodnionym terminie.
  • Miejsce szkolenia: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, ul. Westerplatte 11 
  • Koszt szkolenia: 840 zł brutto (z 23 % vat) /cena obejmuje mały catering - kawa, herbata/ nie podlega dodatkowym zniżkom
  • Jak się zapisać? wypełnij formularz lub napisz pod adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
  • Długość szkolenia: 9h
  • Wszyscy Uczestnicy otrzymają imienny certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.
  • Pytania: tel. +48 12 683 24 77, tel. kom.:+48 601 496 157, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY